Antropologen, Social Media en Smartphones
2 December 2013 | Fusie Klikspaanweg, Leiden | 12 aanwezigen

 

Maandag 2 december ging het WDO met een kleine groep in een sfeervolle woonkamer in discussie over het gebruik van social media in ons dagelijks leven. Om te beginnen keken we een korte film over een jonge man genaamd Noah en we volgden zijn deelname op het web. Noah skypt met zijn vriendin en denkt dat zij het uit wil maken en naar aanleiding van dit korte gesprek chat hij met een vriend om dit te bespreken. Hij hackt haar Facebook account en ziet dat een andere jongen meerdere foto’s van haar geliked heeft en hij trekt al snel de conclusie dat zijn vriendin deze jongen leuk vindt. Hij verandert de status van zijn vriendin van ‘in a relationship’ naar ‘single’. Achteraf blijkt deze jongen die contact had met zijn vriendin homo te zijn en Noah had het dus bij het verkeerde eind. De vraag is of het koppel ook uit elkaar was gegaan als dit stel geen contact had gehad via social media.

 

Na de korte film barstte de discussie los over onze eigen deelname in de social media. Wat maakt communiceren via het web zo anders dan onze conversaties in real life? Wij merkten een groot verschil op met het feit dat als je met iemand een gesprek voert in ‘het echt’, je niet veel tijd hebt om je woorden vooraf te bedenken. Als je een bericht typt in een chatgesprek of iets dergelijks, dan heb je bij wijze van spreke alle tijd om jouw zinnen te formuleren om zo het bericht zo goed mogelijk over te laten komen. Zo halen we alle ‘flaws’ uit onze gesprekken weg. Echter, in face to face gesprekken kun je beter emotie tonen, waardoor het verhaal op de juiste manier wordt opgevat, in email- of whatsapp berichten kan dit niet (wellicht door gebruik van smileys welJ), waardoor een bericht verkeerd opgevat kan worden. Zoals iemand in de discussie zei: “Als iemand bij een whatsapp gesprek een punt achter de zin zet, dan komt dat op mij over dat iemand boos is”.

 

Verder kwam ter discussie dat veel hun beste beentje voor zetten en vooral de leuke dingen posten op bijvoorbeeld facebook, want waarom zouden we ook onze negatieve ervaringen of kenmerken aan de wereld delen op onze social media? “Als ik de keuze heb uit een aantal foto’s voor mijn profielfoto, dan kies ik toch degene waar ik het mooist op sta, ook al zie ik er in het dagelijks leven niet altijd zo perfect uit” zei iemand in de discussie. Op sociale netwerksites als Facebook zien we met welke toffe dingen onze vrienden zich bezig houden. Volgens wetenschappers van Stanford-university worden we daar niet gelukkig van. Volgens hen zit het nou eenmaal in ons aard dat we altijd gelukkiger willen zijn dan anderen. Het zien van leuke foto’s en berichten van anderen zou ons het gevoel geven dat anderen het beter voor elkaar hebben dan wij.

 

Aan de ene kant lijkt het onsociaal als iemand op zijn of haar smartphone zit in gezelschap, maar aan de andere kant is diegene sociale contacten aan het onderhouden over sociale media. En zaten mensen in de jaren dertig ook niet met zn allen zwijgend in de trein met een krant? Waar moeten we meer belang aan hechten? Aan echt contact met mensen of aan virtueel contact? En waar heeft social media raakvlak met het echte conversaties?

 

Verder werd er nog gediscussieerd over hoe basaal social media is. En is het ene sociale media dat meer dan het ander? Er werd gezegd dat er op Facebook nog interessante discussies kunnen ontstaan, maar dat op Chatroulette mensen je meteen weg klikken als ze je er niet interessant uit vinden zien en dat je daar vooral veel blote piemels voor een webcam ziet bungelen. Maar heeft dit te maken met de aard van social media? Of de aard van de mensen die social media gebruiken en hier dus invulling aan geven?

 

Dat social media iedereen over de wereld dichterbij kan brengen waren we het over eens, dit kan op een naar ons mening snelle en handige manier. Bovendien kan iedereen snel op de hoogte worden gehouden. En hoeveel tijd er aan social media besteed wordt, kunnen we ook zelf bepalen. In deze structuur van social media hebben we ook enige ‘agency’, ons eigen vermogen om social media te gebruiken op de manier die wij leuk of nuttig vinden.

Wat is nou de beste manier om sociale media te gebruiken? Wellicht zouden wij in de toekomst ons kinderen tips en tricks mee moeten geven over het gebruik van sociale media. Het was een interessante discussie waar iedereen wel een mening had, en aangezien een aantal van ons nog niet bekend was met Chatroulette, hebben wij met zijn allen hier nog naar gekeken.

 

Geschreven door: Sophie Hankinson